Velkommen, gjester
Brukernavn: Passord: Husk meg
NST skøytedebatt

EMNE: ISU-kongressen

ISU-kongressen 23/05/2018 18:34 #3869

• B. Haarberg
  • B. Haarberg's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Platinum Member
  • Takk er mottatt 86
ISU-kongressen handler ikke først og fremst om OL, ihvertfall ikke denne gang, men det er greit å merke seg hvilket nivå av seriøsitet de ligger på, de som styrer og steller der i gården.

Gerhard Heiberg: – Hurtigløp på skøyter virket litt foreldet, det var kun hollenderne som dominerte.

www.vg.no/sport/i/XwLe27/ioc-ville-fjern...er-fra-ol-programmet
Siste endring: 23/05/2018 18:35 av B. Haarberg.

ISU-kongressen 24/05/2018 10:20 #3870

• Kristian Eliassen
  • Kristian Eliassen's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Platinum Member
  • Takk er mottatt 105
Noen burde skrive en artikkel som tar for seg fordelene og ulempene ved et samlet, årlig stor-VM. :) Høyttenkning i full fart:
En variant med separate fulle firkamper vil føre til slitasje både på publikum og arrangør. For firkampenes del vil disse kunne bli ytterligere nedprioritert siden et gull er et gull, og gull i olympiske øvelser er viktigst for å si det enkelt. Vanskelig å se gevinsten her kontra dagens system med to VM relativt nærme hverandre. (Allround-/sprint-VM og VM-Enkelt)
En variant hvor man "kobler" allround på en eller flere enkeltdistanser spisser problemstillingen enda mer: Hva skal man satse på? Enkeldistanser eller allround? Forrige gang ble det foreslått en variant hvor den avsluttende tiern både talte i allroundkonken og som enkeltdistanse. Mens Kramer satser allround, vil Bergsma stå over allround for å få et fortrinn på 10 000.
For å unngå slike problemstillinger, kan man isteden tenke seg at allround ikke lenger arrangeres over to påfølgende dager. Allerede der vil vel tradisjonalister rynke på nesen, men dette er en bedre løsning ved første øyekast. La oss si at allround nå arrangeres over 4 dager! 500-5000-1500-hviledag-10 000. Her tror jeg Bergsma ville vært interessert i begge deler. Løpere har sine favorittdistanser, så uttaksproblematikk tilkommer. Det må være tilstrekkelige kvoter på distansene for å inkludere både allroundere og spesialister. Er du med i allround, så er du også med og kjemper om distansegull. Med økte kvoter på hver distanse risikerer man dog nederlandsk dominans. Ved små kvoter risikerer man å strupe rekrutteringen både til enkeltdistanser og sml. For de fleste land er de olympiske øvelsene viktigst, så spesialister blir prioritert. Dog favoriserer begrensede kvoter til hver nasjon utøvere som behersker flere øvelser. Vil man trene for å bli en best mulig allrounder, eller vil trenden med spesialisering fortsette? Og vil det innenfor en slik VM-modell hjelpe å gjøre firkampen olympisk? En trekamp ville hatt større sjanse for at flere vil satse på allround innenfor en slik modell.
I tillegg så vil det være viktig hvordan man løser det når det gjelder parsammensetning, parrekkefølge og hvordan det hele blir presentert for publikum. Lett hendt ellers at det kun blir fokus på enkeltdistanser og at allround blir helt bortgjemt for siden å bli faset ut.

Så spørsmålet er. Er et årlig stor-VM en gordisk knute for allround? I noe slikt som skissert ovenfor en spiselig variant for fremtiden? Er det momenter, og alternative varianter her som jeg har oversett?
Gjelder å få de på bordet nå så et vedtak på kongressen ikke kommer som junikvelden på kjerringa.
Siste endring: 24/05/2018 11:00 av Kristian Eliassen.

ISU-kongressen 28/05/2018 10:12 #3872

• Kristian Eliassen
  • FRAKOBLET
  • Platinum Member
  • Takk er mottatt 105
Alle er enige om at Amsterdam-VM ble en suksess: Hvor mange nordmenn var det egentlig der? 5-600? 1000?
Hva var aldersgjennomsnittet? 57 år? 67 år? Ikke noe galt med arrangementer som tiltrekker seg folk som har vært med en stund, men den norske fanskaren er ikke i særlig grad preget av påfyll underifra.
Ikke noe galt i å være interessert i historie heller, men MÅ nye rekrutter skoleres via forum for skøytehistorie-veien?
Som en sa på VGD: Forunderlig at alle norske debatter (sesongen 2017-2018 i dette tilfellet) ender opp med diskusjoner om løpere, og hendelser flere tiår tilbake! Da snakker man til overmål ofte om temmelig perifere hendelser. Ikke Kuppern, Hjallis, de fire essene og slikt som alle nye selvsagt burde få en skolering i. En del av norsk kulturhistorie. Det er jo også Bislett, skjønt hvor mange har i dag et forhold til Bislett og skøyteløp? Det er fremdeles en aura rundt ordet Bislett. Fotball og friidrett i våre dager, men bygget og ordet tror jeg fremkaller assosiasjonen skøyter for yngre folk også. Gruppa Oslo Ess synger om rundetider osv.
Jeg har etterhvert blitt ganske vant til å stange hodet i "Bislett-muren" når jeg kommer med innspill: Alt var mye bedre i tiårene etter krigen. ISU har nylig avholdt en uhøytidelig avstemning om hvorvidt man foretrekker fellestart utendørs på 400-ovaler, eller innendørs på hockeybaner ( :P ).

www.facebook.com/ISUSpeedSkating/posts/1544898352286827

Langt mer interessant er det at man (ISU) har inngått en avtale med et firma som skal jobbe med profilering, og markedsføring av skøytemesterskap. Firmaet som sto bak Amsterdam-VM.

www.isu.org/inside-speed-skating/other-s...nts?templateParam=15

Jeg vet ikke om Ritsma er frontfiguren - hvordan denne bedriften er organisert fremover. Ihvertfall var jo Ritsma sjef for både NK og Amsterdam, og var ute med følere i Oslo for et par år siden hvor han vel ikke akkurat ble oppmuntret til å sette opp det mobile anlegget der: Det er en hall som er første-pri for Oslo. Om det teknisk sett er en mulighet for et Skøyte-VM på Bislett, så burde det ikke være noe motsetningsforhold. Skøytehallen er ikke tenkt som noen storstue, så da går det vel an å tenke seg en happening ala Amsterdam på Bislett som to parallelt løpende realiserbare ideer?
For meg er ikke saken inne kontra ute, men heller tilpasning av allround til inne 2018, vekslet med klassiske arrangement på store lokasjoner ute. Slik man burde tenke. Hvem husker VM allround på Ruddalen i -94? Og et utendørsarrangement i Collalbo eller Budapest kan ikke sammenliknes med Bislett. Ja, jeg synes egentlig at mesterskap ute kunne forbeholdes Bislett og Amsterdam.
Oppe i dette bør man antakelig ikke glemme at Amsterdam var en ekstraordinær, og ressurskrevende happening. Et jubileum. Dog har man vist at det går an. Å basere seg på å måtte fly inn en hel del nederlendere bør ikke ses på som et problem. Sats på 50/50 og en aldersfordeling innenfor hver halvdel hvor halvparten er under 50 år.
...
Det ble ikke OL i Oslo i 2022. Jobber man i kulissene med Bislett 2022 isteden?
Siste endring: 28/05/2018 11:00 av Kristian Eliassen.
Følgende bruker har takket deg: Tore Jan Narvestad

ISU-kongressen 28/05/2018 17:23 #3873

Kristian Eliassen skrev:
Noen burde skrive en artikkel som tar for seg fordelene og ulempene ved et samlet, årlig stor-VM. :) .
Du har da gjort en ganske bra oppsummering allerede.
Av ulemper vil jeg legge til: det kan bli vanskeligere å finne egnede arrangører, om arrangementet blir for stort og innviklet.

Det som ville være enklere å få til, er å gjøre både allround-VM og enkeltdistanse-VM til noe "større VM" enn det de er i dag. Men da nærmer vi oss fort alternativet med at de veksler annethvert år.
For enkeltdistanse-VM: la det gå over en hel uke, der man starter en helg og avslutter den neste, der det er bedre tid mellom øvelsene for løpere som ønsker å stille opp på flere distanser, og der den lengste distansen ikke kommer i skvis. Om nødvendig en hviledag innimellom. Mulighet til innledende runder og finale på lagtempo (vi så i OL hvilken ekstra dimensjon dette kan gi ...). For bare å ta en variant, veldig på sparket:
Lørdag: 10 000 m menn
Søndag: 5000 m kvinner
Mandag: (hviledag)
Tirsdag: 500 m, begge kjønn
Onsdag: 5000 m menn, innledende runde lagtempo kvinner
Torsdag: 3000 m kvinner, innledende runde lagtempo menn
Fredag: 1000 m menn, kvalifisering fellesstart (begge kjønn)
Lørdag: 1000 m kvinner, semifinaler og finaler lagtempo (begge kjønn)
Søndag: 1500 m begge kjønn, finaler fellesstart begge kjønn
(NB: det er ikke mitt personlige valg å ha fellesstart som avslutning, men jeg forsøker å forholde meg til realistisk tenkelige varianter).

VM "sammenlagt": både sprint og allround på ett sted. Begynne f.eks. på torsdag.
Følgende bruker har takket deg: Kristian Eliassen

ISU-kongressen 29/05/2018 11:32 #3874

• Kristian Eliassen
  • FRAKOBLET
  • Platinum Member
  • Takk er mottatt 105
Jeg mener at to litt større VM hver sesong hadde vært ypperlig. Todeling av sesongen hvor hver halvdel kulminerer med hvert sitt klart definerte høydepunkt: VM-enkelt i den lei du skisserer som klimaks i første halvdel, deretter et "samalog-VM" som stor finale i andre halvdel.

ISU-kongressen 30/05/2018 06:54 #3876

• Kristian Eliassen
  • FRAKOBLET
  • Platinum Member
  • Takk er mottatt 105
Midt under kongressen så er det anledning til å kunne få oppleve Bislettbrølet!
Nei, ikke skøyter selvsagt, men friidrett. Warholm, 3xIngebrigtsen, Pedersen, Iuel m.fl. gjør at det også ser lovende ut foran EM i Berlin senere i sommer (forøvrig en slags "multisportsevent" tydeligvis i og med at arrangementet linkes opp mot et stevne som går samtidig i Glasgow).
Jeg er ingen friidrettsekspert, men denne skal jeg få med meg:

oslo.diamondleague.com/program-resultat-oslo/

(klikk for å kikke på påmeldte utøvere. Norge har p.t. ingen topputøvere i tekniske øvelser?)

www.friidrett.no/nyheter/norge-pa-fjerde...illett-statistikken/
Siste endring: 30/05/2018 06:57 av Kristian Eliassen.

ISU-kongressen 05/06/2018 10:48 #3879

• Kristian Eliassen
  • FRAKOBLET
  • Platinum Member
  • Takk er mottatt 105
Kongressen er igang altså. Det viktigste fra 1.dag er at reglene for fellesstarten endres. Målgangen får større betydning. 60-40-20-10-6-3- Mellomsprintene gir nå 3-2-1. Hva får dette å si for dynamikken i løpene?
Forslagene vedrørende et fire-kontinentsmesterskap sendes til videre diskusjoner før en beslutning tas i plenum.
Som ventet poengteres det at man fra ISU-hold ønsker ett årlig hurtigløps-VM i fremtiden. Dette skal også diskuteres separat i hurtigløps-/short-track delen før beslutninger tas i plenum.

ISU-kongressen 05/06/2018 17:47 #3880

• Kristian Eliassen
  • FRAKOBLET
  • Platinum Member
  • Takk er mottatt 105
Etter dagens møte i "speedskating branch" er det sannsynlig at man senere under kongressen kommer til å vedta at det kun blir ETT hurtigløps-VM per sesong. Det viser seg også at forslaget til ISU IKKE innebærer at "alt skal med" (jfr. Norges forslag på forrige kongress). Nei, her kan man faktisk ende opp med alternering eller sågar at man kutter ut allround helt!
Vanberg var på talerstolen og påpekte at Norges forslag forrige gang ble for massivt. Dermed må antakelig noe bort hvert år.
Spørsmålet blir hva. Appellen fra bla. NLH i VG ble mer relevant for meg etter dagens streaming: Trolig Ikke stor avstand mellom ISUs forslag nummer 48 og Norges 89...
Rådgivende stemmegivning resulterte i 25-1 for kun ett VM per sesong. Avgjørelsen faller i plenum.
Forøvrig virker det som at det er stor entusiasme for et firekontinentsmesterskap, men det ble påpekt at det muligens ville bli for få påmeldte til allround og sprint-VM innenfor en alterneringsmodell lik dagens EM. Ergo kan dette mesterskapet komme til kun å by på enkeltdistanser.
Følgende bruker har takket deg: B. Haarberg
Tid til å lage siden: 1.067 sekunder