Velkommen, gjester
Brukernavn: Passord: Husk meg
NST skøytedebatt

EMNE: Skøytesesongen 2018/19

Skøytesesongen 2018/19 04/11/2018 13:45 #4021

• Kristian Eliassen
  • Kristian Eliassen's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Platinum Member
  • Takk er mottatt 105
...naturligvis fem plasser man kjemper om i Nederland også på 10 000, menn og 5000, kvinner. Ser at jeg har skrevet feil litt lenger oppe her. OBS!
Ingen Kramer på 10 000, og dermed etter all sannsynlighet heller ikke i Polen på distansen.
Blir spennende å se hva Roest kan klare på distansen. Bosker oppført på 10 000 og 1000.
Ser greit ut med dubleringer i allroundklassen hva gjelder allround. Nederland må jo ha nasjonskvoter til allroundmesterskapene litt i bakhodet også.
På sprintsiden får vi se hvordan situasjonen blir etter 1000 meterene, og om uttakene til særlig WC4 blir påvirket (se over).
Siste endring: 04/11/2018 13:49 av Kristian Eliassen.

Skøytesesongen 2018/19 07/11/2018 06:33 #4041

• Kristian Eliassen
  • FRAKOBLET
  • Platinum Member
  • Takk er mottatt 105
Får jeg spørre om du er med på alt om skøyter-utgivelsen, Haarberg?
Oppfatter dette som Lars Finsens nostalgiprosjekt (layoutmessig gir forresten årets variant en slags skøytebokfølelse fra 1994 :) )
Har vel utgaven fra 2016. For meg er innholdet noe litt annet enn det tittelen lover.
Store deler av boken er satt av til oppramsing av tall, nasjonsrekorder og slikt. Greit nok, men vi er jo i dataalderen, og da er jo diverse nettsteder mer egnet.
Jeg hadde også problemer med at tallene ikke ble forklart: Hva skal til for å notere nasjonsrekorder, verdensrekorder etc.
Dette fant jeg jo ut av etterhvert selv, men I det hele tatt så tror jeg ikke "menigheten" helt innser (?) hvilken fremmed verden det er når man klikker seg inn på diverse skøytenettsteder uten å ha vært med i tiår eller tilhøre den enge statistiker-krets. Er det ikke slike man bør nå? Ikke ment som noen ramsalt kritikk, men tittelen
"Alt om skøyter 2019" gir andre forventninger: En oppslagsbok til større forståelse for nåtidens skøytesport!
Men altså: Hva inneholder årets utgave Haarberg? Bør jeg kjøpe denne boken?

PS: Finner det forresten pussig at jeg ikke har lest omtale av NST sitt medlemsblad et eneste sted! Her er det nemlig flere fine artikler! Litt merkelig spørsmål kanskje, men hvor ytrer medlemmer av NST seg mon tro? Egne facebook-grupper også? (!)
Siste endring: 07/11/2018 07:20 av Kristian Eliassen.

Skøytesesongen 2018/19 07/11/2018 12:08 #4042

• B. Haarberg
  • B. Haarberg's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Platinum Member
  • Takk er mottatt 86
Jeg er ikke med på utgivelsen nei, men prøver å reklamere litt for den der jeg kan. All ære til nettstedene, men i motsetning til dem har jo bøker og tidsskrifter en mye mer varig verdi.

Innholdet i 2019-utgaven er vel omtrent som tidligere, men jeg har ikke fått den i hende selv, så jeg har ikke så mye detaljer dessverre. Det jeg har merket meg, og som jeg var sterkt i mot, er at noteringsskjemaene er tatt bort.

Når det gjelder medlemmene i NST - jeg har jo lurt på det samme selv, og ikke minst har jeg lurt på hvem dette er. Hvis det er skriveføre folk, jf. medlemsbladet - hvorfor ytrer de seg ikke i sitt eget forum? Og hvorfor er ikke NST-ledelsen i stand til å svare på henvendelser overhodet? (Fortsatt er det utrolig nok ingen som tar tak i problemene med å skrive her uten å være innlogget.)
Følgende bruker har takket deg: Kristian Eliassen

Skøytesesongen 2018/19 07/11/2018 17:57 #4043

• Kristian Eliassen
  • FRAKOBLET
  • Platinum Member
  • Takk er mottatt 105
Jeg har ikke noe problem med å anbefale, og applaudere Finsens nostalgiprosjekt, altså. Meget mulig jeg går til anskaffelse. Oscar Mathiesen-boka er jeg også nysgjerrig på.
Et tips til et bokprosjekt kunne allikevel være en håndbok fra A til Å om skøyter. En bok som ikke fokuserer på fortid, men nåtid så godt det lar seg gjøre. Stikkord: Aerob, anerob, osv, osv, OSV....
Når det gjelder kjernen i NST, så har jeg ingenting vondt å si om dem. Jeg ble tatt veldig godt imot da jeg var med første gang, men har valgt å reise litt annerledes senere. Mest fordi jeg ikke har hatt anledning så ofte, og ikke kjenner klikken så godt. :)
Litt rart at de ikke svarer på din henvendelse. Synd at ikke dette forumet blir brukt av flere, da jeg synes det utfyller de andre. Eksempelvis Obihiro-tråden nå: Komme med info litt dryppvis i forkant som oppbygging til stevnet.
Skøyter er gøy!

Skøytesesongen 2018/19 13/11/2018 07:24 #4059

• B. Haarberg
  • FRAKOBLET
  • Platinum Member
  • Takk er mottatt 86
Tiltredes.

Ellers betyr også verdenscupåpning at årets utgave av World Cup Speedskating Contest er i gang! Her er en aldri så liten oppfordring til nasjonal dugnad i den forbindelse;

15-46-6.net/2018/11/13/nytt-fra-inn-og-utland-13-2/
Siste endring: 13/11/2018 07:27 av B. Haarberg.

Skøytesesongen 2018/19 19/11/2018 14:10 #4090

• Kristian Eliassen
  • FRAKOBLET
  • Platinum Member
  • Takk er mottatt 105
Spørsmål til deg fra Enbrabander, Haarberg:
Kan ulike formkurver, og noe av prestasjonene hos de norske forklares ut fra overgang til Viking Sapphire og Viking Icon?
Kunne vært interessant om du kunne fått f.eks. Myklebust i tale om dette emnet i forum for skøytefremtiden.
Langkjær hadde jo en rekke fine bilder der nylig som du satte navn på. :)
Hva går SLP på, og er overgang til Icon en faktor i at Roest ser ut til å ha "stukket ifra"?

www.viking.nl/en/catalog/blades/bladescompetition/
Siste endring: 19/11/2018 14:23 av Kristian Eliassen.

Skøytesesongen 2018/19 19/11/2018 18:27 #4091

• B. Haarberg
  • FRAKOBLET
  • Platinum Member
  • Takk er mottatt 86
Skal gjøre et forsøk - har en tendens til å bli sensurert hvis jeg prøver å skrive der, men vi får se.

I mellomtiden: Her er allerede også deltakerlista til kommende helg junior-VC og neosenior-VC i Polen. Stusser igjen over at ingen nederlendere gidder å delta i neo-senior.

isu.org/docman-documents-links/isu-files...ecki-2018-entry-list
Siste endring: 19/11/2018 18:36 av B. Haarberg.

Skøytesesongen 2018/19 19/11/2018 20:20 #4092

• Kristian Eliassen
  • FRAKOBLET
  • Platinum Member
  • Takk er mottatt 105
Kort og konsist fra Amund Sjøbrend, :) (men litt lite utfyllende kanskje).
Litt viktig å få med at EenBrabander holder ganske mye med Norge - og har med SLP i profilbildet sitt! (schaatsforum). Også opphavsmann til en av de få twitterkontoene som er vel verdt å følge med på:

twitter.com/update_skate
Siste endring: 19/11/2018 20:22 av Kristian Eliassen.
Tid til å lage siden: 0.390 sekunder