NST skøytedebatt

EMNE: Verdenscupen 2018/19

Verdenscupen 2018/19 12/10/2018 18:45 #3972

• Kristian Eliassen
  • Kristian Eliassen's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Platinum Member
  • Takk er mottatt 105
Uansett: ny helg med skøyteløp både "her og der" :)
Norges skøytehjem i utlandet - Inzell - peker seg ut.
Nuis mot Verbij på 1000m (kvartett), Roest og Kramer på 5000.
www.max-aicher-arena.de/events/eisschnelllauf/
www.max-aicher-arena.de/wp-content/uploa...lnehmer_20181013.pdf
www.max-aicher-arena.de/wp-content/uploa...iste_IR_20181013.pdf

Et knippe nordmenn med i stevnet, men leser at Bøkko og forbundsløperne samles i Stavanger igjen om noen dager. NC1 går i Bjugn neste helg: Med forbundsløpere?

Ellers bla. løp i Kolomna med de beste russerne, og løp i Salt Lake City også.
Pleier å komme opp her:
speedskatingresults.com/index.php?p=0
utaholympiclegacy.org/oval-web-cam/

"Time trials" i Calgary mens vi spent venter på viktigere løpe derfra neste helg.
results.oval.ucalgary.ca/Competition/Results.aspx
liveresults.oval.ucalgary.ca/LiveEventSchedule.aspx

www.isu.org/communications/17803-2189-in...ss-stss-2018-19/file

Oops. Feil tråd, men for å forsøke å binde den sammen, så leser jeg om uttakskriterier denne sesongen:
Får vi en fyldig norsk tropp til Japan?
nsf.klubb.nif.no/Administrativt/Uttak%20...r%202018-19%20v1.pdf
Siste endring: 12/10/2018 19:07 av Kristian Eliassen.

Verdenscupen 2018/19 13/10/2018 08:58 #3973

• Kristian Eliassen
  • FRAKOBLET
  • Platinum Member
  • Takk er mottatt 105
Ved å benytte meg av Internet Explorer istedenfor Google Chrome, fikk jeg opp oppdateringene til ISU. ( :huh: )

Når det gjelder 3.1.2c, så innebærer dette en UTVIDELSE av den spesialregelen som ble fjernet? Før kunne hvert land for hvert verdenscupstevne sett under ett ("Competition") stille med EN slik løper, nå kan man stille med FIRE (en for hver "kategori"). I praksis opplevde man ikke at mer enn en løper per land per stevne dro nytte av denne bestemmelsen. Med skjerpede tidskrav får vi se om 3.1.2c får så stor praktisk betydning, selv om ordlyden i bestemmelsen er klarere.
Siste endring: 13/10/2018 09:14 av Kristian Eliassen.

Verdenscupen 2018/19 19/10/2018 17:28 #3987

• Kristian Eliassen
  • FRAKOBLET
  • Platinum Member
  • Takk er mottatt 105
En gjennomgang av reglendringene denne sesongen presentert av Dan Immerfall og Kibalko:

Vil trekke fram to punkter: "Lex Kulizhnikov" betyr som tidligere nevnt at det er fri trekning blant de 6 best rankede i A.
I tillegg bet jeg meg merke i at hvis noen trekker seg fra A-løp etter trekning, så har det enkelte land ingen mulighet til å sette inn sin reserve i A. Da tenker man seg vel tilfeller hvor reserven til Nederland er den best rankede som er tilgjengelig hvis en av nederlenderne i A trekker seg. Reserven havner i B-gruppa.
Siste endring: 19/10/2018 18:04 av Kristian Eliassen.

Verdenscupen 2018/19 29/10/2018 07:26 #4006

• B. Haarberg
  • B. Haarberg's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Platinum Member
  • Takk er mottatt 86
Siste endring: 29/10/2018 07:27 av B. Haarberg.

Verdenscupen 2018/19 31/10/2018 08:45 #4009

• B. Haarberg
  • FRAKOBLET
  • Platinum Member
  • Takk er mottatt 86
40 kommentarer før verdenscupen har kommet i gang - det er rimelig imponerende. Regner med det blir egne tråder for hver runde etter hvert, og da blir kanskje denne mindre relevant.

I hvert fall - her er en ganske interessant "global" gjennomgang som et apropos til verdenscupen.

15-46-6.net/2018/10/31/foran-ny-skoytese...ramgangen-fortsette/
Siste endring: 31/10/2018 08:48 av B. Haarberg.

Verdenscupen 2018/19 31/10/2018 10:37 #4010

• kjellarve
  • kjellarve's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Premium Member
  • Takk er mottatt 5
Artig og spennande informasjon!
Spennande med dels nye, dels meir synlege nasjonar. Eg meiner det har vore godt og vel 30 deltakarland i verdscupen siste åra, svakt stigande, med Spania, Storbritannia, Taiwan, Colombia som ganske nye m.a. Berre eitt spørsmål, er det ikkje så mange løparar i Danmark at dei blir synlege i statistikken?
Følgende bruker har takket deg: B. Haarberg

Verdenscupen 2018/19 31/10/2018 19:42 #4013

• B. Haarberg
  • FRAKOBLET
  • Platinum Member
  • Takk er mottatt 86
Nei, Danmark inngår i sekkeposten "andre land" - jf. også kommentarene under artikkelen.
Følgende bruker har takket deg: kjellarve

Verdenscupen 2018/19 03/11/2018 15:53 #4018

• Jeppe
  • Jeppe's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Platinum Member
  • Takk er mottatt 50
Jeg begynner i feil ende nå, men noen tanker har slått meg etter å ha sett den svært interessante tabellen, eller oversikten som viser sånn ca antall skøyøteløpere i de forskjellige skøytenasjonene, store og små verden over.
Det er fantastisk at vår idrett er så internasjonal, og at det fortsetter å spre seg. (Og det gleder meg veldig).

Men det er selfølgelig omtalen om Nord-Korea (som vanlig) jeg fester meg ved.
Hvis vi går tilbake til til -60 tallet, den gang skøyteløpere fra Nord-Korea blandet seg inn i kampen om pallplasseringer både i OL og VM, da tror jeg et PRK hadde kommet brukbart høyt opp på lista A. Gjerde har laget.
Pil-Hwa HAN vant sølv på 3000 under OL i -64, bak legendariske Skoblikova, og to år senere, i 1966 måtte sovjetiske Valentina Stenina slite hardt for å slå nordkoreanske Song-soon KIM i kampen om gullet sammenlagt under VM i Trondheim.

Men, det er nå, 2018, at Gjerde antyder at PRK, normalt er inne på en 15. plass på lista, som betyr at landet kan ha rundt 200 løpere med registrerte tider på 500m.
Det hadde vært veldig hyggelig om dette stemte, men jeg sitter med en følelse av at det står ikke fullt så bra til med skøytesporten i Nord Korea.

Under stevnet i januar i år, i Pujon, er bare 18 løpere listet opp på reslutatlistene. Ni damer og ni menn. Antakelig var det noen fler som deltok, men kanskje ikke så mange.
Resultatlistene viser bare de fem beste på hver distanse, men studerer man resultatene, eller navnene på løperne, ser man at topp fem på 500 damer, er de samme som topp fem på 1000m, bare litt annen rekkefølge, tre av disse går igjen på topp fem på 1500.
De samme navnene går igjen på topp fem på 3000 damer. Det er bare på 5000 damer, at det dukker opp et par nye navn.
Blant gutta er det noe lignende, de samme navn går stort sett igjen blant de fem beste på alle distansene.

Det eneste som tyder på at det kan ha vært en del løpere under dette stevnet, er at det gikk over tre dager.
500 begge kjønn og 5000 / 3000 på fredag. 1000 og 1500 begge kjønn på lørdag, og 5000 damer og 10 000 menn på søndag. Det kan dermed tyde på at det var en del deltagere, men noe som peker negativt igjen, er at banen i Pujon, ser ut til å være den eneste banen som er i bruk i Nord Korea nå.

Pujon Stadion ligger 1248 meter over havet, og studerer man Nord-Korea på Google Earth, ser man at det ikke er noe spesielt stort sted denne banen ligger ved.
Det er neppe det beste stedet å rekrutere mange skøyteløpere fra, selv om vi her i Norge har fått mange gode skøyteløpere fra små steder.
Isforholdene på banen i Pujon er kanskje ikke gode til enhver tid, det er naturis der, de har ikke kunstfrossne baner i "paradiset" til KIM.

Resultater fra Samjion Isstadion, den andre banen i Nord Korea, også den med naturis, har ikke vært å se siden 2010.
Samjion Isstadion ligger enda litt høyere enn Pujon, hele 1368 meter over havet, men det virker som det er bare Pujon Stadion som er i bruk.

Under Nord Koreas beste til på skøyter, på -60 tallet. Var skøytebanen i hovedstaden, Pyongyang, i bruk.
Pyongyang har over 2,5 millioner innbyggere, altså gode muligheter til å finne gode emner til skøyteløp.
Sånt blir det bredde av.
Den gang var nok en bra bredde over skøytesporten i PRK, nå er jeg redd det er ganske smalt, tror derfor ikke at Gjerdes antakelser er riktige.
Tid til å lage siden: 0.065 sekunder