NST skøytedebatt

EMNE: Verdenscupen 2018/19

Verdenscupen 2018/19 04/10/2018 15:10 #3960

• Jeppe
  • Jeppe's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Platinum Member
  • Takk er mottatt 50
Resultatsiden til ISU er "i endring". Skriver Eliassen i et innlegg i denne tråden. men hvor lenge skal de de drive å endre mon tro?
Og i mellomtida, hvor finner jeg resultater fra alle verdenscup stevner siden dette sidesporet av skøytesporten begynte?
Kanskje ikke helt stuerent å kalle innføring av verdenscupen et sidespor, for nå vil de fire første stevnene ha et snev av sammenlagt konsept over seg, (hvis man legger godvilja til, med tanke på kvalikk til VM).
Men altså: Hvor finner jeg resultater fra alle verdenscup stevner?
Hmmm.... :P
(Jeg veit jo at nordkoreanske Hyon-Suk KO har en pallplass i B-pulja å vise til, men det er noe annet jeg skulle ha sett nærmere på også.) B)

Verdenscupen 2018/19 04/10/2018 16:26 #3961

• B. Haarberg
  • B. Haarberg's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Platinum Member
  • Takk er mottatt 86
I skrivende stund virker faktisk ISU-sida, selv om den er nokså langt fra så brukervennlig som den pleide å være før. jeg finner resultatene fra de siste 15 sesongene, men jeg finner ikke selve poengstillingen, og det er jo mildt sagt merkelig.
live.isuresults.eu/events

Andre alternativer: Speedskatingresults (enkeltresultater - velg Category World Cup)
speedskatingresults.com/index.php?p=12

Speedskating News (enkeltresultater)
www.speedskatingnews.info/en/results/?type=WC

(sammenlagt)
www.speedskatingnews.info/en/results/?type=GW

Speedskating Stats - søk etter enkeltresultater eller sammenlagt på en veldig søkevennlig side:
speedskatingstats.com/index.php?file=worldcup
Siste endring: 04/10/2018 16:30 av B. Haarberg.
Følgende bruker har takket deg: Jeppe

Verdenscupen 2018/19 04/10/2018 21:52 #3962

• Finn
  • Finn's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • New Member
  • Takk er mottatt 8
"Den dagen hovedsegmentet av norske fans blir mer opptatte av 50- og 60-tallet enn dagens skøytesport , så er man ute å kjøre i kampen om fremtiden", skriver Kristian.

Jeg er ikke Krf`'er, men følger veivalgstriden der med interesse. Åpenbart vil det bli store endringer i fanbasen uansett hva en faller ned på. Kanskje får vi en endring som til og med tåler klisjeen "hamskifte"? Det er ikke mange sånne i norsk politisk historie.

Men noen kaster hammen i flak, andre kaster hele hammen. Jeg tipper Krf ligger an til det første. Hurtigløp på skøyter tror jeg ligger an til det andre. Hurtigløp er i ferd med å endres så radikalt at jeg tror det er vanskelig å finne paralleller i sportshistorien.

Hurtigløp har jo vært:
1. Skøyteløp på 400 meters bane. Parvis start, inner- og ytterbane, vekslingsside.
2. Rundetider, passeringstider, sluttider, rekorder, poengsummer.

I det hele tatt: tallene har vært særs viktige. De fleste som fremdeles elsker hurtigløp gjør det fordi de engang lærte seg å elske allround.
Nesten hele fanbasen befinner seg i Nederland og Norge. Det er veldig få land (vi var en gang fem). Ikke bra. Men stemningen i fanbasen er harmonisk. Vi liker det samme. Allround. Dessverre vi blir stadig eldre. Ikke bra. Og også i Nederland er interessen for nedadgående. Ikke bra.

Så innfører ISU stadig nye øvelser for å sprite opp interessen. Noen (kfr. punktene over) er etter min mening i grenseland for det hva det gir mening å kalle hurtigløp på skøyter (lagtempo, lagsprint), andre åpenbart "noe annet" (fellesstart).
Men alle som elsker allround ser jo også at øvelsen sliter. Vi er mange som synes det var artigere før. Vi er mange som har mislikt ISU's mange regelendringer. Og vi er mange som synes det er trist at rekrutteringen er blitt stadig dårligere. Nederlenderne dominerer = stadig flere spesialiserer seg. Løpere som kommer fra kortbane el. inline = velger allround bort.

Allround har lenge vært motarbeidet av sterke krefter i ISU. Og det står ikke bra til med allround nå. Men fremdeles er jo allround med god margin mer populært enn distanser og alt annet sporten kan by på.. Betyr det noe for ISU? Det ser dessverre ikke slik ut.

Men det burde det, selvsagt. ISU burde se det som et kjempeproblem at folk som Juskov, Michael, SHLee o.a. ikke gidder gå allround. Og mulighet til å ta seg sammen og reversere denne triste utviklingen har jo ISU. Men det forutsetter en klar holdning til hva som er viktig og hvor pengeflyten bør gå. Der er jo ikke ISU nå.

Så litt tilbake til Krf-parallellen. Krf vil miste fans uansett hva gjør. Men de vil også få nye fans uansett hva de gjør.
Så gunstig stilt er ikke hurtigløp på skøyter. Fansen holder altså i dag til i skarve to land. For dem er allround grunnsteinen, det gjeve. Fortsetter ISU sin stemoderlige behandling av allround er min spådom at også nederlenderne vil forlate tribunene i et fortvilende raskt tempo. Og tror jeg at de nye øvelsene vil lokke til seg nye fans, fra N & N, eller andre steder på kloden? Nei, jeg gjør jo ikke det.

Så min bakstreverske gubbemelding denne kvelden er altså: Allround MÅ gjenreises. Ellers er det snart slutt.

Det var godt å få sagt det...
Følgende bruker har takket deg: Kristian Eliassen, B. Haarberg

Verdenscupen 2018/19 05/10/2018 06:53 #3963

• Kristian Eliassen
  • Kristian Eliassen's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Platinum Member
  • Takk er mottatt 105
Hva ISU egentlig vil - hvilke føringer, begrensninger og motiveringer de i styre og stell må forholde seg til forblir dessverre stadig en hemmelighet. Jeg ble temmelig skuffet over at Espeli ikke utdypet litt om hvordan ISU tenker omkring denne tematikken da jeg var i kontakt med ham.

Hva er definisjonen på et hamskifte i skøytesporten? Det som preger allround er nettopp at konkurranseformen IKKE har vært utsatt for noe hamskifte. Eller kanskje: det drives nå med ard istedenfor plog. Da blir resultatet blomster istedenfor metall på seierspallen. Jordsmonnet er litt annerledes,og mer fruktbart, men man må gjøre noe med produksjonsmidlene. Blomster visner fort. Man må utvinne metall av verdi. Brød, sirkus og estetikk hånd i hånd. Fanbasen har etiske betenkeligheter med å modernisere allround, og antar derfor preg av å være en religiøs sekt. ;)

Verdenscupen 2018/19 11/10/2018 08:15 #3968

• B. Haarberg
  • FRAKOBLET
  • Platinum Member
  • Takk er mottatt 86
En aldri så liten gladnyhet fra ISU: "Spesialregelen" som er behørig omtalt lengre oppe her, er nå gjeninnført.! Det er mulig for Anne Gulbrandsen å delta på 500 m selv om hun ikke har greid tidskravet - og alle de andre i hennes situasjon selvsagt. Selve tidskravene er ikke endret så langt jeg kan se.

Verdenscupen 2018/19 11/10/2018 14:22 #3969

• Kristian Eliassen
  • FRAKOBLET
  • Platinum Member
  • Takk er mottatt 105
Det er bra. Leste også dette av etterrettelige Mjøsaman på schaatsforum, men kunne ikke finne ut hvor det er ført inn i regelverket. Hvilke paragrafer? (hjelmpåbud også i TS , og TP neste sesong)

Verdenscupen 2018/19 11/10/2018 18:37 #3970

• B. Haarberg
  • FRAKOBLET
  • Platinum Member
  • Takk er mottatt 86
ISU-comm 2192, pkt. 3.1.2c:

For the Qualification World Cups (1 to 4), a Skater having achieved the qualifying time for only one of the two distances counting in the qualification of quota places for an ISU Championships (for the European and World Allround Championships: 1500 and 3000m for Ladies, 1500 and 5000m for Men; for the European and World Sprint Championships: 500 and 1000m), may be entered for the other distance. However, in each Competition an ISU Member may enter for each category maximum one such Skater without the required qualifying time for the other distance counting, not exceeding the quota for distance concerned.

Verdenscupen 2018/19 11/10/2018 20:18 #3971

• Kristian Eliassen
  • FRAKOBLET
  • Platinum Member
  • Takk er mottatt 105
Litt mystisk at jeg ikke får opp det samme...
Jeg har 3.1.2b, men ikke 3.1.2c...
www.isu.org/communications
Siste endring: 11/10/2018 20:21 av Kristian Eliassen.
Tid til å lage siden: 0.106 sekunder